Zo kan je blijven bewegen in de winter

Thema: Voeding, beweging en sedentair gedrag

Datum: 15 december 2016

Kom, laat ik snel de auto nemen. Het wordt al donker en echt warm is het niet. Tijdens de winter kost het net iets meer moeite om in beweging te blijven. Wist je dat we doorheen de jaren minder gaan bewegen, mede omdat we tijdens de winter elk jaar ‘een beweegdipje’ hebben? Enkele tips om die winterdip knock-out te slaan!

Lichaam én geest in topvorm

Bewegen heeft een positieve invloed op onze hersenen. Je kan je winterblues beter de baas en ook je energielevel gaat de hoogte in. Blijf dus zeker in beweging, zo geraak je ’s ochtends ook makkelijker je bed uit.  

Buitenlucht en licht

Duffel je goed in en ga ook tijdens de koude dagen naar buiten. Buitenlucht helpt ons een mogelijke winterdip te verslaan. Licht en zeker fel zonlicht heeft een positieve invloed op onze gemoedstoestand. Zeker ’s morgens doet het licht extra deugd. Doe een stevige wandeling in het bos, laat de hond uit of volg met de kinderen een avontuurlijk fitometerparcours.

Binnen bewegen

Binnen bewegen kan natuurlijk ook. Als je gaat fitnessen, kies dan bijvoorbeeld een goed verlichte zaal, zo heb je nog het extra voordeel van de lichtstimulans. Ook een bezoek aan het zwembad of de sauna activeert je lichaam en zorgt voor ontspanning.

Start to …

Ben je niet heel sportief of is het lang geleden dat je nog fiks bewogen hebt? Bouw dan rustig aan op. Start met een stevige wandeling of volg een programma zoals start-to-run. Vergeet zeker je opwarming niet, want spieren moeten opwarmen om blessures te voorkomen. Na het sporten is het ook belangrijk om je lichaam weer in de ‘rustige’ modus te krijgen. En vooral: zoek vormen van bewegen die bij je passen en die je graag (samen) doet.

Verzin je eigen oefeningen

Ga je met de fiets boodschappen doen? Verzin dan je eigen kleine activiteit. Fiets een extra toertje en rij eens met een zware versnelling. Doe dat enkele minuten, om daarna weer in je ‘normale’ versnelling te fietsen. Herhaal dat een paar keer, je zal zien dat het eigenlijk ook deugd doet. Of maak eens een ommetje en wandel die lichte helling op in je buurt. Loop zelfs een paar passen naar boven. Doe dat vijf tot tien keer. Draag liefst wel gepaste schoenen. Deze oefeningen kan je overigens ook thuis of op het werk toepassen. Neem je de trap? Dan is dit het ideale oefenterrein!

Als het sneeuwt

Sneeuw of ijzel? Dan is wandelen een goede optie. Trek stevig schoeisel aan en ga op pad. Dat sneeuwruimen voor je deur is een vreselijk klus? Toch niet, want vanaf nu is dit je persoonlijke work-out. Wedden dat je er zonder het te beseffen het stukje van je buurman bijneemt? Dat is dan weer uitstekend voor de sociale contacten. Topbonus!

Boodschappen doen

Naar de winkel kan je gerust te voet of met de fiets. Doe elke week kleine boodschappen. Draag je spullen in een mandje of winkelzak: je oefent meer je spieren dan als je een winkelkar vooruitduwt.

TV-kijken

Je hobby blijft tv-kijken tijdens de winter? Ook dat kan je combineren met beweging. Vraag aan de kerstman gewichtjes en doe terwijl je tv kijkt lichte oefeningen voor buik-, bil- en armspieren. Zet wat muziek op en dans een halfuurtje op je favoriete muziek. Check op je stappenteller hoeveel stappen je geweldige dansmoves opleveren. Wie beweert er nu nog dat bewegen saai is?

Gerelateerd nieuws