Home > Pers > VIGeZ reageert
 

Bookmark and Share
VIGeZ reageert

16-05-2013 De gezonde keuze meer dan alleen een individuele keuze

Je positie op de sociale ladder bepaalt hoe dik en groot je bent. Dat bleek uit een doctoraatstudie aan de Vrije Universiteit Brussel. Zo wegen mannen en vrouwen die hun diploma secundair onderwijs niet behaalden respectievelijk 4 en 8 kilo meer dan mannen en vrouwen die hoogopgeleid zijn. Ze hebben ook twee en vier keer zoveel kans om obees te worden.

Zoals journalist Guy Tegenbos in een opiniestuk in De Standaard terecht opmerkt, gelden die sociale verschillen ook op een verwant terrein: gezondheid. Mensen bovenaan de sociale ladder leven niet alleen langer dan mensen uit kwetsbare groepen, maar ook langer gezond. “Maar hoe brengen we daarin verandering?” vraagt hij zich wat verder af. “Eigenlijk weten we dat niet.” VIGeZ reageert.

03-05-2013 Is een frisdrankentaks zinvol?

Is een frisdrankentaks een goed idee? Federaal minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) laat onderzoeken of zo’n taks in ons land haalbaar is. Grondig onderzoek, aandacht voor het promoten van gezonde voeding en het gebruiken van bestaande middelen om dit te doen, zijn voor het VIGeZ onontbeerlijk.

18-04-2013 Voldoende beweging is geen excuus om suikerrijke producten te nuttigen

 Via televisiespots en krantenadvertenties wil frisdrankgigant Coca-Cola meer aandacht vragen voor het belang van een evenwichtige levensstijl in de strijd tegen obesitas. Als je voldoende beweegt kan je volgens Coca-Cola één blikje cola verbranden dat 139 calorieën bevat.

12-04-2013 Advertenties pro suiker zijn niet zinvol

“Suiker kan deel uitmaken van een gezond eetpatroon. Een gezonde voeding en genieten zijn perfect te combineren!” Zo luidt een advertentie waarover de voorbije dagen veel ophef is ontstaan. De advertentie is een initiatief van PR-bureau Karott’ Health Media Partners, gefinancierd door Coca-Cola en onderschreven door de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD). Hoewel de boodschap over suiker klopt, wat is het nut om dit naar de Vlaming te communiceren?

14-03-2013 Rokers moeten niet gestraft, maar geholpen worden

Als de Vlaming zijn ziekte zelf mee heeft veroorzaakt, moet hij dan zelf opdraaien voor de ziektekosten? In een uitgebreid onderzoek buigt de Studiedienst van de Vlaamse regering (SVR) zich over deze vraag. Zo blijkt uit dat onderzoek dat slechts 32% van de Vlamingen vindt dat mensen toegang moeten hebben tot de openbare gezondheidszorg, ook wanneer zij een leven leiden dat hun gezondheid schaadt. Ook vindt 46% van de Vlamingen dat een niet-roker bij een hartoperatie voorrang moet krijgen op een roker, ook al zijn ze even ziek. Het VIGeZ nuanceert.

21-02-2013 Half uur matig intensief bewegen is niet achterhaald

Uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat dagelijks meer staan en bewegen, bijvoorbeeld door te slenteren, beter is voor de gezondheid dan een uur intensief sporten. Is dit wel zo?

13-02-2013 EFSA bevestigt veiligheid van aspartaam

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft op basis van een uitgebreid onderzoek bevestigd dat aspartaam en zijn afbraakproducten geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. De huidige ADI-waarde (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) van 40 mg/kg lichaamsgewicht wordt nog steeds als veilig beschouwd.

01-02-2013 Zijn minivarianten van voedingsproducten gezonder?

Op basis van een onderzoek stelt Test-Aankoop dat fabrikanten van voorverpakte en bulkproducten het nettogewicht van die producten manipuleren om meer winst te maken. In een artikel in De Standaard (30/01) reageert Fevia (federatie van de voedingsindustrie) dat de kleinere porties van bepaalde producten er zijn gekomen omwille van gezondheidsredenen.

16-01-2013 Is kokoswater een alternatief voor water?

In het weekend van 12 en 13 januari berichtte De Morgen over kokosnootwater, een nieuw drankje dat een enorme succes kent in de VSA. Ook in België is het drankje al in verschillende winkels verkrijgbaar. Volgens producenten van het kokoswater is het niet zomaar een drankje; naar eigen zeggen heeft het een ‘hydraterende’ effect en een lage energiewaarde. Toch is het kokoswater zeker geen alternatief voor water.

23-10-2012 Kinderen zitten nog te veel neer

In een recente studie van doctoraatsstudente Maïté Verloigne van de Universiteit Gent blijkt dat Belgische meisjes tussen tien en twaalf jaar dagelijks gemiddeld 8 uur en 31 minuten zitten. Jongens zitten 33 minuten minder, maar volgens Gents onderzoek is dat nog altijd veel te veel. Om leerkrachten een handje toe te steken heeft het VIGeZ “Dip? Dobbel. Doe!” ontwikkeld.

14-09-2012 Is melk gezond of te vermijden?

Tijdens het Radio 1-programma ‘Hautekiet’ legt Loes Neven van VIGeZ uit waarom een simpel ja/nee op deze vraag niet zo voor de hand ligt.

21-08-2012 De voedselzandloper onder de loep

In zowat alle kranten en tijdschriften werd aandacht besteed aan ‘De Voedselzandloper’ van Kris Verburgh. Bij het lezen werd al snel duidelijk dat het boek een aantal belangrijke onwaarheden kent door het foutief gebruik van cijfergegevens, verkeerde interpretaties en het ontbreken van bronvermeldingen. In een uitgebreid artikel kan u lezen welke tekortkomingen de voedselzandloper bevat.

06-08-2012 Dieetpatat geen antwoord op obesitasproblematiek

Enkele kranten (Het Nieuwsblad, De Morgen en Gazet van Antwerpen) berichtten op 2 en 3 augustus over de ‘dieetpatat’, een genetisch gemanipuleerde aardappel die het hongergevoel uitstelt. Onderzoekers van de Universiteit van Groningen zijn erin geslaagd het zetmeelenzym van de aardappel genetisch te manipuleren waardoor het bloedsuikergehalte minder snel zal stijgen. Hierdoor zal het hongergevoel minder snel de kop op steken. De onderzoekers werken dus op de glycemische index van de aardappel of de snelheid waarmee koolhydraten worden verteerd. Volgens professor Dijkhuizen van de Universiteit van Groningen zou de dieetpatat het obesitasprobleem kunnen helpen indijken. Het VIGeZ is hier niet van overtuigd.

22-06-2012 Eet gezond, eet een appel

Appels zouden veel resten van bestrijdingsmiddelen bevatten, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Niet waar, zeggen de fruitboeren, want de controle is hier streng. VIGeZ geeft advies.

08-06-2012 Is er een verband tussen hoogspanning en kanker?

Wie onder de nieuwe hoogspanningslijn tussen Zeebrugge en Zomergem woont, kan zijn huis verkopen aan Elia of een schadevergoeding krijgen omwille van het mogelijke risico op kanker. Maar is er nu een verband tussen hoogspanning en kanker?

08-06-2012 Meer bewegen en minder stilzitten

Wie een half uur per dag sport, maar de rest van de dag stilzit, loopt nog steeds een risico op overgewicht, zo blijkt uit recent onderzoek. Daarom adviseert VIGeZ om voldoende te bewegen per dag én ook langdurig zitten te vermijden. Onderbreek het zitten elk half uur door recht te staan om bijvoorbeeld een glas water te halen.

07-06-2012 VIGeZ voorstander van kleinere verpakkingen frisdrank en chips

Zakken chips en flessen frisdrank nemen steeds grotere proporties aan. Aangezien mensen onbewust 30 procent meer eten als ze een grotere portie voor hun neus hebben, kan dit overgewicht in de hand werken. Daarom is VIGeZ voorstander van kleinere porties voor producten uit de restgroep van de actieve voedingsdriehoek.

10-04-2012 Voedselzandloper geen alternatief voor actieve voedingsdriehoek

VIGeZ heeft het interview met dr. Kris Verburgh over zijn nieuwe boek ‘De voedselzandloper’ in verscheidene dagbladen met veel aandacht gelezen. Dr. Verburgh doet in de kranten jammer genoeg onjuiste uitspraken over de actieve voedingsdriehoek. Wij reageren graag met een genuanceerd antwoord.

20-04-2012 VIGeZ tegen premies voor rookruimtes

VIGeZ staat niet achter het initiatief van het stadsbestuur van Blankenberge om premies te geven aan horeca-uitbaters die een rookruimte installeren. Cafés in Blankenberge kunnen sinds 19 april 2012 een premie van 1.500 euro opstrijken voor het inrichten van een rookkamer en 750 euro voor de aanleg van een rookterras.

07-06-2011 Reactie op het artikel ‘Mmmmmmminder mag’ in EOS Magazine

VIGeZ is altijd enthousiast als er aandacht wordt besteed aan gezonde voeding. Zeker als de inhoud van een artikel klopt. In het stuk 'Mmmmmminder mag' dat verscheen in het meinummer van EOS Magazine wordt jammer genoeg ongenuanceerd over calcium en de aanbevelingen voor melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten van de actieve voedingsdriehoek gesproken. Daarom geven we graag de correcte informatie mee.