Actieve voedingsdriehoek

Gezond eten en voldoende bewegen. We weten dat het belangrijk is. Maar wat en hoeveel? De actieve voedingsdriehoek geeft je een idee van wat je dagelijks zou moeten eten om voldoende voedingsstoffen in te nemen en hoeveel je per dag moet bewegen. De voedingsaanbevelingen zijn voor iedereen ouder dan 6 jaar.

9 groepen

De actieve voedingsdriehoek bestaat uit 9 groepen: 1 groep lichaamsbeweging, 7 groepen met essentiële voedingsmiddelen en de restgroep. Hoe groter de groep, hoe meer we nodig hebben van de voedingsmiddelen die erin zitten. De restgroep, het topje van de actieve voedingsdriehoek, bevat voedingsmiddelen die niet noodzakelijk zijn in een gezonde voeding. Ook ‘sedentair gedrag’, te lang neerzitten, zit in de restgroep.

Lees meer over elke groep van de actieve voedingsdriehoek

Materialen

Er bestaan heel wat materialen (affiches, postaartjes, brochures, …) van de actieve voedingsdriehoek die je kan gebruiken om mensen te leren over wat en hoeveel ze moeten eten en bewegen om gezond te zijn. Je kan deze materialen bijvoorbeeld gebruiken tijdens het lesgeven op school, om leefstijladvies te geven aan werknemers in een bedrijf, tijdens een consultatie aan je patiënten of tijdens een infosessie aan de inwoners van een gemeente of OCMW. Neem een kijkje in de lijst met materialen onder 'downloads' en 'materialen', onderaan deze pagina.

Wil je graag de afbeelding van de actieve voedingsdriehoek online, op tentoonstellingen of in publicaties afbeelden? Dat kan, maar dan moet je wel eerst toestemming vragen aan het VIGeZ via een aanvraagformulier. De actieve voedingsdriehoek is immers auteursrechtelijk beschermd. Voor studiedoeleinden is geen schriftelijke toestemming vereist.

Actieve voedingsdriehoek

Thema: Voeding, beweging en sedentair gedrag

Voor wie

Iedereen vanaf 6 jaar

Materialen