Bewegen op Verwijzing: wat en hoe?

Beter in je vel met Bewegen op Verwijzing

Bewegen op Verwijzing helpt mensen met een gezondheidsrisico op weg naar een actiever leven. Hoe? Met professionele coaching en een beweegplan. 

Hoe begin je eraan? Maak een persoonlijk beweegplan met je coach. Zoals fietsen naar je werk en tuinieren, een wekelijkse wandeling met je kinderen of gaan zwemmen. Die bewegingen zijn eenvoudig en lang vol te houden. Zo wordt sporten leuk!

Je coach helpt je op weg en motiveert jou. Daarna is het aan jou om te gaan bewegen. Je coach weet welke activiteiten en sporten je gemeente en verenigingen aanbieden. Want ook zij doen mee aan Bewegen op Verwijzing.

Voor een coach heb je een verwijsbrief van je huisarts nodig. Ga daarom éérst langs bij je arts en neem daarna contact op met een coach in je buurt. Jij kiest:

  • Bel je coach voor een afspraak. 
  • Sms ‘bewegen’ naar je coach. Dan neemt hij zo snel mogelijk contact met jou op. 

Veelgestelde vragen over Bewegen op Verwijzing:

Bewegen op verwijzing foto

Hoe ziet de begeleiding bij de Bewegen op Verwijzing-coach eruit?

Kennismaking: persoonlijk beweegplan

Vertel aan je coach hoe je week eruitziet, en welke activiteiten en sporten je leuk vindt. Samen maken jullie een beweegplan op. Lees meer over hoe dat beweegplan er precies uitziet.

Meer bewegen de hele dag door

Nu is het tijd voor actie. Neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto. Wandel elke avond een blokje rond, wied onkruid in je tuin of stap de sportclub binnen. Jij kiest!

Tips van je coach

Je gaat opnieuw langs bij je coach. Wat vond je leuk of lastig? Krijg je zin om nog meer te bewegen? Een gesprek met je coach duurt 15 tot 60 minuten. 

Bewegen na de begeleiding

In het laatste gesprek zet je coach je successen op een rijtje. Hij geeft je tips om te blijven bewegen, ook na de begeleiding. 

Tot 7 uur coaching per jaar

Zie jij je coach regelmatig of maar af en toe? Binnen het project Bewegen op Verwijzing krijg jij tot zeven uur individuele begeleiding per jaar. Jij kiest zelf hoe vaak en hoe lang jij je coach ziet. 

Hoe vaak kun je naar de Bewegen op Verwijzing-coach?

Bewegen op Verwijzing werkt met een puntensysteem. Jij krijgt van je huisarts 84 punten per jaar voor coaching tegen een voordelig tarief. En dat gedurende 2 kalenderjaren. Je kiest zelf hoe je die punten gebruikt. 

  • persoonlijke begeleiding: 3 punten per kwartier = 12 punten per uur
  • groepsbegeleiding: 1 punt per kwartier = 4 punten per uur

Zijn je punten op? Dan kun je nog wel naar je coach, maar dan betaal je het volledige tarief. Gelukkig zijn 84 punten al heel wat. Voor de meeste mensen genoeg om de beweegkriebels te pakken te krijgen. 
Zowel de persoonlijke begeleiding als de groepsbegeleiding zijn motiverende gesprekken. Je beweegt dus niet samen met je coach.

Hoeveel kost de begeleiding door een coach?

Dankzij Bewegen op Verwijzing profiteer je van heel lage tarieven. Je betaalt je coach maar 5 euro per kwartier voor een individuele sessie, en 1 euro per kwartier voor een groepssessie. Heb jij recht op een verhoogde tegemoetkoming? Dan krijg je een extra korting. Kortom: privébegeleiding door een professionele coach voor weinig geld!

Individuele begeleiding (per kwartier) Groepsbegeleiding (per kwartier)
Normaal tarief € 5 € 1
Met verhoogde tegemoetkoming € 1 € 0,5

De tarieven verschillen per regio. Vraag je exacte tarief aan je huisarts. 

Heb jij recht op een verhoogde tegemoetkoming? Zoek de code onderaan de klever van je ziekenfonds. Eindigt die op 1? Dan krijg jij een verhoogde tegemoetkoming. Twijfel je? Contacteer dan je ziekenfonds.

Ben jij aangesloten bij een van de volgende ziekenfondsen? Dan kan je jouw betaalde bijdrage (gedeeltelijk) terugkrijgen.

Ziekenfonds Maximale terugbetaling

Neutraal ziekenfonds vlaanderen

Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

€ 30

Vlaams Neutraal Ziekenfonds

Vlaams Neutraal Ziekenfonds

€ 30

Partena

Partena ziekenfonds

€ 25

Bond Moyson

Bond Moyson (Oost-Vlaanderen)

€ 15

Voorzorg

De VoorZorg (Antwerpen)

€ 12.5

Voel je het kriebelen? Dan moet je sporten. Contacteer een coach in je buurt

Wie komt in aanmerking voor Bewegen op Verwijzing?

Alleen met een verwijsbrief van de huisarts kom je in aanmerking voor Bewegen op Verwijzing. Wanneer krijg je een verwijsbrief?

  • Als je minder dan 30 minuten beweegt
  • Als je de hele dag zit

Bewegen op Verwijzing richt zich ook op mensen met volgende gezondheidsrisico’s:

  • overgewicht
  • prediabetes of metaboolsyndroom
  • suikerziekte types 1 en 2
  • hoge bloeddruk
  • vernauwing van de kransslagaderen
  • beroerte
  • hartfalen
  • ritmestoornis
  • hart- en vaatziekten
  • astma of andere longziekten
  • overgewicht
  • prediabetes of metaboolsyndroom
  • suikerziekte types 1 en 2
  • hoge bloeddruk
  • vernauwing van de kransslagaderen
  • beroerte
  • hartfalen
  • ritmestoornis
  • hart- en vaatziekten
  • astma of andere longziekten
  • valrisico bij ouderen
  • botontkalking
  • artrose
  • artritis
  • lage rugpijn
  • kanker
  • hiv
  • dementie
  • stress, angststoornis, depressie, burn-out, psychosomatische klachten en slaapproblemen
  • chronische-vermoeidheidssyndroom

Je huisarts informeert je coach over de belangrijkste aandachtspunten – zónder je medische details door te geven. De coach past je beweegplan dan aan je gezondheid aan. 

Hoe ziet een beweegplan eruit?

Je beweegplan is iets heel persoonlijks. Wat werkt voor de ene, doet dat niet altijd voor de andere. Vertel je coach daarom waar jij je goed bij voelt. Samen maken jullie een plan op om makkelijk meer te bewegen.

Beweeg zonder nadenken tijdens dagelijkse activiteiten: neem de trap, fiets naar je werk en wandel naar de bakker. Of zet de stap naar de sport en ga joggen, zwemmen of fitnessen. Je beweegplan is jou op het lijf geschreven, want jij kiest wat er in komt. Je plan geeft je zin om te bewegen. Zo hou je het veel langer vol. 

Sport je graag in je eentje? Je coach vindt voor jou de leukste manieren om actiever en gezonder te leven. Denk aan een stappenteller die élke stap registreert en jou zo motiveert.

Beweeg je liever in groep? Spreek met de buren af om samen te gaan wandelen, doe mee aan een fietszoektocht of ga samen tuinieren. Mag het iets meer zijn? Dan heeft je coach ook leuke sportclubs, verenigingen en buurtinitiatieven voor jou in petto. Van een spelletje petanque tot lessen Afrikaanse dans. Overdag, ’s avonds of in het weekend. Er is een geknipte sport voor iedereen. Een die jou ook snel nieuwe mensen leert kennen.

Als je wilt, helpt je coach jou ook bij de eerste afspraken met de club. Zoals over lidgeld en eventuele wedstrijden. We maken het jou dus zo gemakkelijk mogelijk. Dan is de eerste stap naar bewegen nog sneller gezet!

Wat zijn de voordelen van Bewegingen op Verwijzing?

Onderzoek toont aan dat je dubbel zoveel beweegt na begeleiding. Daarom staat er een persoonlijke coach voor je klaar. 

Meer bewegen met begeleiding

Bewegen heeft veel voordelen. Sporten is gezond. Je voelt je beter in je vel, je komt vaker buiten en je hebt meer sociaal contact.

gevolgen bewegen op verwijzing

Waar wacht je nog op? Vind nu de Bewegen op Verwijzing-coach in je buurt en maak een afspraak.