Het Mediterraan dieet

Het Mediterraan dieet omvat het traditionele, gezonde voedingspatroon van landen die grenzen aan de Middellandse Zee, zoals Italië, Frankrijk, Griekenland en Spanje. Het voedingspatroon verschilt naargelang de regio, maar bestaat grotendeels uit groenten, fruit, noten, peulvruchten, volkoren graanproducten, magere zuivelproducten, olijfolie, gevogelte en vis. Daarnaast is de alcoholinname gematigd.

Richtlijnen

De belangrijkste richtlijnen van het voedingspatroon zijn:

  • Baseer je maaltijden op zetmeelrijke koolhydraten zoals brood, pasta, rijst en aardappelen. Kies voor volkoren varianten en eet aardappelen in de schil.
  • Eet minstens 5 porties groenten of fruit per dag.
  • Kies magere eiwitten zoals mager vlees (bv. gevogelte), vis (bv. zalm, tonijn), eieren en peulvruchten.
  • Neem als bron van eiwitten en calcium ook melk en zuivelproducten zoals kaas en yoghurt.
  • Neem slechts een kleine hoeveelheid van producten rijk aan vet en/of suiker, en consumeer ze minder vaak.

De adviezen komen in grote lijnen overeen met de adviezen die in Vlaanderen bij de actieve voedingsdriehoek worden gegeven.

Gezondheidseffecten

Het Mediterraan voedingspatroon is goed voor de gezondheid. Zo brengt dit dieet een lager risico op myocardinfarct (hartinfarct), hartfalen en ischemische beroerte met zich mee. Het voedingspatroon is voornamelijk gunstig voor de primaire preventie van alle types van hart- en vaatziekten die gerelateerd zijn aan atherosclerose of aderverkalking. Daarnaast verbetert het voedingspatroon risicofactoren op hart- en vaatziekten, zoals waist-to-hip ratio, bloeddruk, lipiden, BMI en markers van ontsteking.

Het voedingspatroon wordt ook in verband gebracht met tal van andere gezondheidsvoordelen zoals een verhoogde levensverwachting, het behoud van cognitieve functies, een verlaagd risico op kanker (borstkanker, colorectale kanker) en het metabool syndroom, en een verbetering van de insulinegevoeligheid.

Gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl, namelijk een mediterraan voedingspatroon, niet-roken en regelmatige fysieke activiteit, verlaagt het risico op mortaliteit van alle oorzaken. Dit geldt vooral wanneer het gecombineerde effect van deze drie levensstijlfactoren wordt beschouwd.

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in en ontvang één van onze nieuwsbrieven

Inschrijven